Ez itt a jövő: egy hajó, amely lenyeli a saját füstjét
2025. február 18. 17:32
A tengeri árufuvarozás a globális szén-dioxid-kibocsátás egyik meghatározó forrása, azonban az innovatív, új hajók a kibocsátást látványosan csökkenthetik. A Clipper Eris óriáshajón alkalmazott új karbonleválasztó rendszer egy ígéretes megoldás, amely hosszú távon akár szélesebb körben is elterjedhet.
A Clipper Eris egy szingapúri dokkban átalakított norvég etilénszállító tankerhajó. Nem csupán egy egyedi kezdeményezés terméke, hanem egy tágabb iparági változás előfutára. Ám ahhoz, hogy a hajózás valóban elérje a kitűzött dekarbonizációs célokat, számos további fejlesztésre és szabályozásra lesz szükség. Nézzük meg, hogy áll a zöldítés a tengerhajózásban.
Szabályozási és iparági támogatás
A karbonleválasztási és -tárolási technológiák (Carbon Capture and Storage, azaz CCS) széles körű elterjedéséhez elengedhetetlen, hogy a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) és más globális szabályozó testületek világos irányelveket és ösztönzőket dolgozzanak ki. Az IMO már 2023-ban bejelentette, hogy célja a hajózási kibocsátások nettó zéró szintre csökkentése 2050-re, azonban a CCS-rendszerek szerepét még nem határozták meg egyértelműen.
Az anyag szerint a következő intézkedések segíthetnék a technológia elterjedését:
kibocsátási kvóták és karbonadó bevezetése, amely ösztönözné a tisztább technológiák alkalmazását;
állami és nemzetközi támogatások a CCS-fejlesztésekre, különösen a kutatás-fejlesztés és az infrastruktúra kiépítése terén;
karbonleválasztó rendszerekkel felszerelt hajók kedvezményes kikötési díjai és adókedvezményei, amelyek versenyelőnyt biztosíthatnának az ilyen technológiákat alkalmazó hajótulajdonosok számára.
Technológiai fejlesztések és skálázhatóság
A Clipper Eris nevű etilénszállító hajó rendszere jelenleg
egy 7 MW-os CCS-modul, amely a hajófőmotor kibocsátásának 70 százalékát képes megkötni.
Ahhoz azonban, hogy a technológia gazdaságilag életképes és tömegesen alkalmazható legyen, fejlesztésekre van szükség. Először is hatékonyabb szén-dioxid-leválasztási folyamatok szükségesek, amelyek csökkentik az energiaigényt és növelik a megtérülést. Másodszor ki kellene fejleszteni kisebb méretű, moduláris CCS-rendszereket, amelyeket könnyebben lehetne integrálni a különböző típusú hajókra. A leválasztott szén-dioxid hasznosításának és tárolásának fejlesztése is szükséges lehet, így például ipari felhasználással vagy hosszú távú, geológiai rétegek közötti (már nem használt kitermelő helyeken) tárolással.
A szállítási infrastruktúra kiépítése
Az Offshore Energy Magazine szakértői anyaga arra hívja fel a figyelmet, hogy a fedélzeti karbonleválasztás önmagában nem jelent megoldást, ha a leválasztott szén-dioxid szállítása és tárolása nem megoldott. A globális szállítmányozási infrastruktúra fejlesztése azonban elengedhetetlen annak érdekében, hogy
a kikötőkben is megfelelő fogadási és újrahasznosítási lehetőségek álljanak rendelkezésre.
Mi szükséges a „zöldebb” hajózáshoz?
Az Offshore Energy Magazin szakmai anyaga szerint következő intézkedések segíthetnek a fentarthatóbb tengeri szállítmányozás megvalósításához:
szén-dioxid-fogadó terminálok kiépítése a főbb kikötőkben, ahol a leválasztott anyagot tárolhatják vagy továbbíthatják ipari célokra;
a szén-dioxid-szállító hajóflotta fejlesztése, ami lehetővé tenné a szennyező gáz elszállítását olyan helyekre, ahol azt ipari célokra felhasználhatják vagy geológiai tárolásra kerülhet;
nemzetközi együttműködések és szabványok kidolgozása, amelyek biztosítják az egységes és hatékony szén-dioxid-logisztikát.
A CCS és az alternatív üzemanyagok kombinációja
A fedélzeti karbonleválasztás igen hasznos megoldás, de nem az egyetlen út a hajózás szén-dioxid-mentesítéséhez. A CCS-rendszerek kombinálása alternatív üzemanyagokkal – például zöldammóniával, hidrogénnel vagy bioüzemanyagokkal – még nagyobb kibocsátáscsökkentést eredményezhet – húzza alá az anyag.
Néhány lehetséges kombináció:
LNG + CCS: Az LNG-hajtású hajók alacsonyabb alapkibocsátással működnek, és CCS-rendszerekkel kombinálva közel zéró-kibocsátásúvá tehetők;
bioüzemanyagok + CCS: a fenntartható forrásokból származó bioüzemanyagokkal üzemeltetett hajók CCS-sel kiegészítve akár karbonnegatív működést is elérhetnek;
hidrogén vagy ammónia + CCS: bár a hidrogén és az ammónia alapvetően zéró kibocsátású üzemanyagok, a termelési folyamat során szén-dioxid keletkezhet. Egy hatékony CCS-rendszer segíthet ezt az emissziót minimalizálni.
Alakul a zöldhajózási ágazat
A következő évek tehát alapvető fontosságúak lesznek a tengeri karbonleválasztás szempontjából. A Clipper Eris és a hozzá hasonló projektek sikeressége meghatározhatja, hogy a CCS a hajózási ipar szabványos megoldásává válhat-e.
Több szakértői anyag állítja, hogy ha a jelenlegi trendek folytatódnak, akkor a következő években az alábbi fejleményekre számíthatunk:
2025–2026: az első teljes méretű CCS-rendszerekkel felszerelt hajók kereskedelmi tesztjeinek lezárása, az eredmények értékelése;
2027–2030: a CCS-rendszerek fokozatos elterjedése, új technológiai fejlesztések és költségcsökkentési intézkedések;
2030 után: a CCS-technológia széles körű alkalmazása a hajózásban, a kibocsátáscsökkentési célok felgyorsítása az IMO és más szabályozó szervezetek közreműködésével.
Repült is a képzelete mindjárt, itt hagyva csapot és papot, ítéletidőket, vissza az időben úgy háromezer évet, egyenesen Krétára, bele a minószi kultúra és civilizáció közepébe, erotikus jelenetekkel tarkított freskók közé, a szigetlakók egyszerre zárt és nyitott társaságába, akiket körülölelt a tenger.
Az EU 5 milliárd eurós zöldberuházási csomagot jelentett be Egyiptomban, amely a napenergiára, a vízgazdálkodásra, a digitális fejlesztésekre és az agráriumra fókuszál.
Két erő küzd egymással: lokalisták és globalisták, szuverenisták és föderalisták, populisták és neoliberálisok. Nemzeti és nemzetközi törekvésekről van szó, amelyek Magyarországon régi történeti mintázatokra nyúlnak vissza.
p
2
0
0
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 14 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Ez is olyan zöld mint minden dízel meg benzinmotor a modern autókban. Nagyon jó bevált technológia mint az EGR+DPF( Exhaust gas recirculation+ Diesel particulate filter) amit rányomnak a vevőre az uniós standard betartása végett. A saját kipufogó gázát zabalja az autó. Ha ez még nem lenne elég akkor hogy még jobban el*asszak az autódat tettek bele még szűrőt hogy a motor meg több dízelt égessen el mikor megpróbálja tisztítani! De papíron nagyon jól mutat minden ugyebár…
Létrejön a szén-dioxid, amivel továbbra sincs mit kezdeni, legjobb ötletük, h. el kell "ásni" a földbe. Nesze semmi fogd meg jól.
Ettől még ez is életképesebb:
www.vezess.hu/hirek/2025/02/14/erkezik-a-zero-karosanyag-kibocsatasu-dizelmotor/